Як написати бізнес-план
Немає єдиного формату для написання бізнес-плану, тому наведений нижче матеріал призначений просто як посібник. Пам'ятайте про свою аудиторію та те, що ви намагаєтеся досягти за допомогою свого бізнес-плану – вам слід адаптувати формат та інформацію, що міститься, відповідно до цих потреб. На відміну від цієї статті, ваш бізнес-план повинен бути коротким та легким для читання.
Структура бізнес-плануРезюме : Аналіз ринку : дослідження галузі, ринку та конкурентів Команда : кількість працівників та структура управління Послуга або продукт : послуга або продукт, які ви пропонуєте Реалізація : ваша стратегія маркетингу та продажу Запит на фінансування (опційно): скільки грошей вам знадобиться на наступні 3-5 років Фінансовий аналіз : дані про витрати та баланс коштів Підсумок : підсумок плану та ті, як ваш запит допоможе вам розвиватися |
Резюме
Кожен бізнес-план повинен починатися з резюме, яке знайомить аудиторію з вашою компанією. Прочитавши ваше резюме, ваша аудиторія повинна зрозуміти, чим займається компанія і чому ви вважаєте, що це гарна ідея. Ви повинні включити опис компанії та унікальну ціннісну пропозицію вашої послуги чи продукту.
Ціннісна пропозиція — це відносно коротка заява, яка пояснює, чому хтось має вести бізнес саме з вами, а не з вашими конкурентами, і чітко пояснює переваги вашої послуги чи продукту із самого початку.
Формула, яка допоможе вам визначити свою ціннісну пропозицію:
Мій (продукт чи послуга) допоможе (цільовій аудиторії) (робити що). Мій прибуток буде отримано з (чого). Моя пропозиція відрізняється від пропозиції моїх конкурентів (чим).
Наступне завдання полягає у визначенні позиціонування бренду. Позиціонування бренду буде ключовим у вашому маркетингу, оскільки воно, підкріплює вашу ціннісну пропозицію:
Для (цільової аудиторії) (ваша компанія) є єдиною (системою координат), що (ключова точка продажу), тому що (підстава вірити).
Цільова аудиторія – основні клієнти, до яких ваша компанія має намір звертатися. Чим конкретніше, тим краще. Поширена помилка початківців – вважати всіх своїми цільовими клієнтами.
Система координат – ринковий контекст, категорія продукту, в якому ви конкуруєте.
Ключова точка продажу – найпереконливіша унікальна перевага, на яку може претендувати ваша компанія порівняно з конкуренцією.
Підстава вірити - найпереконливішим доказом вашої компанії є рішення, що «як» ваша компанія може забезпечити те, що вона заявляє. Чому ти найкращий.
Аналіз ринку
SWOT-аналіз — це добре відомий метод визначення сильних та слабких сторін, можливостей та загроз.
Для підприємця-початківця сильними сторонами може бути унікальна пропозиція. Слабкими сторонами можуть бути брак ресурсів чи знань або високі витрати на початок. Можливістю, наприклад, може бути доступ до нових ринків. Загрозою може бути відсутність потенційних клієнтів.
Запишіть 3-10 сильних і слабких сторін, можливостей і загроз. Маючи слабкі місця та загрози, продумайте потенційні рішення для їх усунення.
Можливість
Грунтуючись на своєму SWOT-аналізі, глибше зануртеся в те, чому ви беретеся за цю можливість і чому інші повинні бути в захваті від неї. У цьому розділі також має бути описаний ваш цільовий клієнт.
Це шанс залучити до рівняння реальні дані третьої сторони, щоб забезпечити зовнішнє підтвердження того, що існують реальні ринкові можливості. Використовуйте дослідження ринку, економічні дані та інші дослідження, щоб продемонструвати потенційний розмір ринку.
Якщо ви вже працюєте в бізнесі, скористайтеся цим розділом, щоб підкреслити, чого ви досягли на даний момент, і майбутні можливості.
Описуючи свого цільового клієнта, зосередьтеся на тому, що відрізняє його від людей, які не купили б вашу послугу чи продукт.
Конкуренція
Хоча ви повинні висвітлити основні конкурентні загрози, з якими ваш бізнес може зіткнутися від конкурентів у вашій галузі, ви також повинні продемонструвати, що робить ваш бізнес особливим і як ви зможете перемогти цих конкурентів. Включіть інформацію про ваших найімовірніших конкурентів та їх ціннісні пропозиції. Якщо ви думаєте, що у вас немає конкурентів, пошукайте ще раз!
Зберіть цінну інформацію про прямих конкурентів, провівши дослідження ринку. Для цього запитайте своїх цільових клієнтів: «Якими подібними послугами/продуктами ви користувалися? Що тобі в них подобається? Що може бути краще?»
Якщо можливо, перегляньте та проаналізуйте річний звіт вашого конкурента. Проаналізуйте цифри доходу на основі місцезнаходження, рівня обслуговування, репутації та будь-яких інших важливих факторів.
Команда
Одним із найважливіших аспектів бізнесу на ранній стадії є команда та довіра до неї. Використовуйте цей розділ, щоб розповісти про засновників, керівництво та ключових співробітників. Ви підкреслите їхні унікальні навички та поясните, чому саме вони підходять для створення цієї компанії.
Не включайте повну біографію. Ім'я, обов'язки, навички, професійна підготовка та освіта - досить.
Опишіть компетенції команди в рамках ресурсів, які вам потрібні, щоб запропонувати свою послугу чи продукт.
Якщо ви шукаєте інвестиції для розвитку своєї команди, опишіть команду своєї мрії та те, як ви її створите. Описуючи потрібні посади, не пишіть «Потрібен бухгалтер». Напишіть: «Потрібна людина з бухгалтерськими навичками, щоб створювати моделі підвищення прибутковості».
Послуга чи продукт
Яка ваша послуга чи продукт? Використовуйте цей розділ, щоб детально розповісти про те, що ви пропонуєте клієнтам.
Залежно від вашого бізнесу цей розділ може бути відносно довгим залежно від складності вашої фактичної послуги чи продукту. Це хороший розділ, щоб поговорити про довгострокове бачення або дорожню карту продукту, яка дозволить вам залишатися актуальними та конкурентоспроможними у майбутньому.
Описуючи свою послугу чи продукт, зосередьтеся на проблемах та болючих точках вашого клієнта. Дайте відповідь на такі запитання: яку потребу чи проблему вирішує ваша пропозиція? Що робить її привабливішим за інші подібні пропозиції?
Реалізація
Цей розділ детально описує ваші продажі та маркетинг і повинен допомогти іншим зрозуміти, як ви плануєте будувати свій бізнес для досягнення цілей та прогнозів. Поговоріть про те, як ви використовуєте свої поточні та майбутні ресурси, про свої високорівневі стратегії зростання та продовжуйте висвітлювати те, що відрізняє вас від решти толпи.
Ставлячи цілі, переконайтеся, що вони вимірні, зрозумілі та гнучкі.
Поставте собі за мету прибуток і оборот. Ставте додаткові цілі, які допоможуть вам досягти обороту (наприклад, досягнення певного розміру ринку чи конкурентної переваги).
Подумайте, як ви продаватимете своє предложение та які інвестиції потрібні для маркетингу.
Фінансовий аналіз
Скільки коштуватимуть ваші бізнес-операції, які ресурси вони вимагають і дохід, який вони принесуть. Важливо пам'ятати, що цей розділ іноді базується на ваших найкращих припущеннях і дуже схильний до змін. Деякі, хто переглядає ваш план, сприймуть дані з недовірою – можливо, що важливіше, вони проілюструють ваш процес мислення, увагу до деталей та чесність.
Більшість розділів фінансового аналізу включають кілька різних звітів, включаючи баланс, звіт про прибутки та збитки, звіт про рух грошових коштів, операційний бюджет та аналіз беззбитковості. Цей розділ також є добрим місцем для отримання чіткого розуміння реальних витрат вашого бізнесу та потенційної прибутковості.
Роблячи прогнози продажу, використовуйте знання, отримані з опису вашого продукту, ринку та конкуренції. Якщо все зроблено добре, це має дати вам достатньо розуміння, щоб створити хорошу початкову проекцію.
Підсумки
Усі хороші бізнес-плани закінчуються повторним формулюванням початкового резюме. Це ваша можливість залишити останні думки своєї аудиторії. Підкресліть масштаб можливостей, що робить вашу послугу чи продукт особливими та чому ви є правильною командою для реалізації. Використовуйте цей матеріал як посібник, але не стесняйтесь вносити корективи, які обов'язкові для вашої компанії.